Anotace
Buďme zdraví
Při besedě si děti ujasní, jak se mají chovat a co dělat, aby dokázaly svými znalostmi a návyky předejít možnému onemocnění a zranění – jak si správně mýt ruce, jak se chovat při nachlazení, rýmě a kašli; co dělat, aby se samotné uměly vyhnout úrazu doma, ve škole, na ulici, při sportu a hrách s kamarády. Připomenou si tísňová volání a nezbytnou první pomoc.
Zdravá výživa
Beseda hravou formou objasňuje zdravou výživu od jednotlivých živin, skladby jídelníčku, pitného režimu, četnosti jídla až po velikost porce a energetickou hodnotu potravin. Dětem je zdůrazněna potřeba pestré a vyvážené stravy s ohledem na vlastní zdraví.
Proč je pohyb důležitý?
Během přednášky je dětem hravou formou objasněna potřeba pohybu, četnost tělesné aktivity, příjem a výdej energie s ohledem na vlastní zdraví, potřeba zdravé výživy a vhodný pitný režim. Děti si vyzkouší a je jim vysvětlena změna tepové frekvence při zátěži.
Aby pes nekousl
Poranění psem tvoří největší podíl ze všech úrazů způsobených člověku zvířetem. Cílem besedy je zvýšení znalostí a praktických zkušeností, jak se správně chovat při střetu se psem a jak snížit rizika možného zdravotního poškození při úrazu psem na minimum.
Žáci se naučí číst řeč těla psů, uvědomí si specifika chování psů v různých situacích, seznámí se s pravidly při kontaktu se psy, vyzkouší si, jak se chovat při ohrožení a napadení psem a ujasní si pravidla první pomoci a co dělat, když nás pes pokouše.
Ne-Bezpečná síť
Beseda o zásadách bezpečné komunikace na sociálních sítích, bezpečného využití internetu, e-mailu, mobilu. Děti se dozví, jak zacházet se svými osobními údaji, o kyberšikaně – jak jí čelit a kde hledat pomoc. Dětem jsou předkládány modelové situace, které společně řeší.
Dospívání – dívky
Dívky jsou v období kolem 11. roku věku postaveny před úkol vyrovnat se změnami, které v jejich těle probíhají, případně začnou probíhat. Beseda umožňuje dívkám získat jistotu, že tyto změny jsou naprosto přirozenou přeměnou dívky v ženu.
Dospívání – chlapci
Přiblížení a objasnění tělesných změn chlapců v období dospívání a vývoj pohlavních orgánů muže. Během besedy je vysvětlena důležitost osobní hygieny a způsob používání osobních hygienických potřeb. Chlapcům je objasněn i průběh dospívání dívek.
Sexuální výchova
Beseda navazuje na přednášky o dospívání. Objasňuje dětem funkci pohlavních orgánů, početí, těhotenství a porod, přítomnost otce u porodu, antikoncepci. S dětmi jsou diskutovány partnerské vztahy, manželství, rodičovství; potřeba zdravé výživy a zdravého životního stylu nejen nastávající matky, ale i otce.
Legální návykové látky – prevence užívání
Volně dostupné návykové látky, jaké, proč je lidé užívají, aktivity místo užívání těchto látek, jak lze odmítnout někoho, kdo mi tyto látky nabízí – práce ve skupinách, workshop, scénky.
Opilý Pozemšťan
Beseda je zaměřena na problematiku pití alkoholu. Hravou formou, přes pohled fiktivních mimozemšťanů, kteří považují pití alkoholu za obludný jev zvaný sebepoškozování, seznamuje žáky s nebezpečím a nesmyslností tohoto počínání.
Umíme spolu vycházet
Program se dotýká šikany, škádlení, agrese. Nabízí způsoby řešení.
Zdravý vztah k jídlu… i k sobě
Náplní programu jsou témata a aktivity, které podporují zdravý přístup k okolnímu světu a k sobě samotným a tvoří základnu pro prevenci poruch příjmu potravy.
Proč nesedět odpoledne u počítače
Beseda na základě videopříběhu nabízí vhled do způsobu trávení volného času v minulosti a v současnosti. Srovnává aktivitu pravěkého a soudobého kluka. Doba a prostředí se změnily, ale my ne. Náš mozek a naše tělo pracují v tomto ohledu stále stejně. Beseda podtrhuje důležitost pohybu a vyzvedává důvody pro aktivní trávení volného času.
Jak se správně rozhodovat…
Mladí lidé se denně střetávají s obtížným rozhodováním, jsou stavěni před volbu z několika možností. Beseda vede žáky interaktivní formou k prohloubení schopnosti přicházet na alternativní řešení k návykovým látkám, případně k rizikovému sexuálnímu chování a schopnosti předvídat důsledky svých rozhodnutí.
HIV, AIDS
Během besedy a hry s piktogramy si žáci ujasní, co je to virus HIV a co je onemocnění AIDS, jaké jsou cesty přenosu HIV a pohlavně přenosných infekcí a jak se před nimi může člověk chránit. Během diskuse se žáci dozví, jak by měl postupovat člověk s podezřením nákazy virem HIV. Diskutují o tom, co je to láska, sexualita, věrnost.
Rizikové sexuální chování
Co je to láska a sex. Jaký je mezi nimi vztah. Kdy bychom měli mít sex. Kdy dochází k sexu bez lásky. Jaká jsou rizika. Říci ano nebo říci ne. Jak reagovat na žádost o styk. Morálka, etika, empatie, asertivita. Žáci se učí rozpoznat rizikové sexuální chování, uvědomit si nebezpečí, která z tohoto chování plynou a zaujmout správné stanovisko.